Duck Hunting Forum banner

Surface Drive Bouwen Met Achteruit

31K views 53 replies 8 participants last post by  dlkimbrell  
#1 ·
Ok, zoals veel mensen op dit forum wil ik een oppervlakte-aandrijving bouwen om aan mijn behoeften te voldoen. Relatief lage kosten om te bouwen, exclusief motor, lichtgewicht, matig hoge snelheid en koppel om te graven indien nodig. Maar in tegenstelling tot verschillende van de oppervlakte-aandrijvingen hier, heb ik vanwege de plek waar ik jaag achteruit nodig en ik denk dat ik het probleem heb opgelost hoe ik dit eenvoudig kan doen. Ik zal verschillende ontwerpen plaatsen die ik ruw heb geschetst.
 

Attachments

#2 ·
Voor de riemaandrijving ga ik een cvt-koppelomvormer gebruiken, die naar mijn mening een onderaandrijving van 10:1 geeft en theoretisch ook in staat is tot 10% overaandrijving. Voor de tandwielen ga ik tandwielen gebruiken die ik bij Mcmaster Carr heb gekocht, voor de behuizing ga ik 6x10 aluminium buizen gebruiken, De aandrijftube wordt 3" od 1,5" ID aluminium buizen De jack-as en aandrijfas worden gemaakt van 303 serie roestvrij staal de stalen flensgelagerde lagers worden ook gekocht bij mccmaster carr. Ik ga proberen speciale afgedichte wiellagers te gebruiken voor de aandrijving en borgringen om de aandrijfas op zijn plaats te houden. Oliedichtingen worden gekocht bij een lokale auto-onderdelenwinkel, ik heb een spiegelbevestiging gekocht van ebay. Dit is een beetje waar ik ben, ik zal zo snel mogelijk beginnen met het plaatsen van foto's van de build.
 
#3 ·
Image
mijn oude brein heeft moeite om dit te volgen... top gear gaat tegen de klok in... en afhankelijk van welk klein tandwiel in elkaar grijpt met de bovenkant/onderkant, zullen ze beide met de klok mee draaien en de onderkant tegen de klok in laten draaien... :huh: :huh: :huh: :huh: :huh: :huh:
 
#4 ·
Je hebt twee kleine tandwielen nodig aan één kant van je opstelling. Anders kom je nooit in de achteruit. Je moet ook de rpm-limieten controleren voor die tandwielen (ik neem aan dat het rechtgetande tandwielen zijn). De tandwielen moeten worden ingesloten en gesmeerd en je moet er ergens een koppeling in verwerken.

Ik probeer je illusie niet te doorbreken, want ik ben al een paar maanden met hetzelfde bezig en het is iets ingewikkelder dan je zou denken.

Ook een CTV-opstelling klinkt op papier goed, maar je hebt een STERKE motor nodig om ze te laten werken. Er zijn niet veel CTV-opstellingen in de maritieme wereld.
 
#7 ·
sftull said:
Je hebt twee kleine tandwielen nodig aan één kant van je opstelling. Anders kom je nooit in de achteruit. Je moet ook de rpm-limieten controleren voor die tandwielen (ik neem aan dat het rechtgetande tandwielen zijn). De tandwielen moeten worden ingesloten en gesmeerd en je zult er ergens een koppeling in moeten verwerken.

Ik probeer je droom niet te laten barsten, want ik ben al een paar maanden met hetzelfde bezig en het is iets ingewikkelder dan je zou denken.

Ook een CTV-opstelling klinkt goed op papier, maar je hebt een STERKE motor nodig om ze te laten werken. Niet veel CTV-opstellingen in de maritieme wereld.
Ik dacht erover om een 20 pk motor met elektrische start te gebruiken. Ik had er al aan gedacht om het tandwielgedeelte in te sluiten. Ik wist dat het gesmeerd moest worden. Als je naar de tekening kijkt, is er een scheidingswand die de cvt van de tandwielen scheidt en er zijn ook schroefpluggen in de zijkant om de behuizing te vullen en een schroefplug in de bodem om deze af te tappen.
 
#9 ·
lol... niet van mij.... Ik ging net naar Google om uit te zoeken hoe een achteruitversnellingsbak werkt en vond ze op een duinbuggy-pagina... leek relevant en de handgreepopstelling leek goed, dus ik plaatste ze.... Ik denk niet dat ik die opstelling in mijn kleine kettingkast zou kunnen plaatsen... maar als je met 20 pk gaat, weet ik zeker dat je opstelling groter zal zijn. Zorg ervoor dat je foto's van de build plaatst.... Ik kijk ernaar uit om het te zien.... wat mijn rig betreft... Ik ga de mijne vereenvoudigen... minder onderdelen...
 
#11 ·
Moet daar een groot tandwiel zitten waar het onderste gat zit? Ziet er zo uit... met bovenste/onderste tandwielen van dezelfde grootte... Invoer/uitvoer RPM zou hetzelfde zijn... beide grote tandwielen zouden een kettingtandwiel of riemschijf aan hen bevestigd moeten hebben om de kracht van de motor naar de as over te brengen....
 
#12 ·
Ja, het is er, ik heb het net verwijderd, zodat ik kon zien hoe het wat beter was gemaakt. Ja, de topversnelling Als je naar mijn montage tekening kijkt, zou deze via een tussenas verbonden zijn met de koppelomvormer, het onderste tandwiel zou op de aandrijfas worden gemonteerd, beide tandwielen zouden even groot zijn, dus het zou een verhouding van 1:1 zijn wat de tandwielen betreft en dat zou de koppelomvormer in staat stellen om de versnelling te verlagen en te verhogen afhankelijk van de belasting van de motor en de aandrijfas.
 
#14 ·
De koppelomvormer zou een ingebouwde koppeling hebben, neem ik aan... zou niet willen schakelen/toeren met het bewegen...lol... je zult wat getallen op de koppelomvormer moeten uitvoeren om je uitgaande RPM te bepalen... floyd hopkins vertelde me dat de 9x7 die ik van hem kocht het beste draait in het bereik van 3800-4200 tpm... je zou er zeker van willen zijn dat je je propellor niet overtoert aan de bovenkant... en uiteindelijk vermogen verspilt... Ik was net op ebay aan het kijken naar martin tandwielen.... nu heb je me aan het denken gezet...lol..
 
#17 ·
Ik had vandaag een beetje tijd, dus ik heb gewerkt aan de aandrijfas en de behuizing. Ik heb de boringen voor de lagers ruw bewerkt, ik heb er 0,050 inch in gelaten om ze af te werken nadat de flens op de as is gelast. Als het eenmaal is gelast, zet ik de assemblage tussen de centers en draai ik de flens en de buitenkant allemaal ten opzichte van elkaar, dan span ik de buitenkant op en geef ik deze aan de buitenkant aan en draai ik de verzonken gaten uit ten opzichte van de buitenkant. Ik heb gaten geboord en getapt om de spiegelbevestiging en de motorsteunen te monteren. Morgen las ik de bodemplaat en daarna boor en tap ik om hem te monteren en maak ik de motorsteunen af.
 

Attachments

#18 ·
Hete verdomme, dat is wel chique werk daar... waardoor mijn gelaste waterpijp eruitziet als poep... denk dat ik maar een biertje ga drinken en erover ga huilen... lol, maar blijf de foto's sturen...
 
#20 ·
Ik heb gisteren een beetje aan de motor gewerkt. De flens aan de aandrijftube gelast. Het boutgatenpatroon in de behuizing geboord en getapt. Ik zal vandaag aan de motorsteunen werken.
 

Attachments

#21 ·
Ziet er goed uit.... Zorg er wel voor dat je de buis ondersteunt tijdens het trailen... Mijn maat wilgosh deed het niet... en hij gebruikte ook de gegoten buitenboordmotorsteun... hij splitste aan de bovenkant en hij liet zijn 16 pk Vtwin en shorttail setup vallen met ongeveer 80-90 km/u.... Ik zet mijn 1232/6,5 pk op een kantel- en laad aanhanger achterstevoren met de buis vastgebonden aan de trekhaak van de aanhanger. maakt het ook makkelijker om in een sloot of kreek te lossen... gewoon de aanhangerbak kantelen en de boot erin schoppen... Ik laad hem met de neus eerst en draai hem dan later op de aanhanger. Eigenlijk probeerde dezelfde maat die zijn motor liet vallen hem in hetzelfde moddergat te stoppen als ik... maar eerst de spiegel... de spiegel groef zich in en hij moest hem eruit slepen en de aanhanger eronderuit trekken... en dan proberen hem om te draaien en de neus de kreek op te richten... niet zo erg als je achteruit hebt, denk ik.
 
#22 ·
Over achteruit gesproken, ik heb dat probleem volgens mij ook opgelost. Ik ga een planetaire tandwielkast gebruiken, hij is klein, compact en efficiënt. Heel vergelijkbaar met dit soort opstelling.
 

Attachments

#24 ·
Nou, ik had vanmorgen wat tijd, dus besloot ik mijn aandrijftube voor de lagers te boren en de uiteinden te schroeven voor de borgmoeren en de eindkap. Ik heb vanmorgen ook mijn motorsteunen gemaakt, samen met de borgmoeren en de eindkap, en de afdichting in de eindkap geperst.
 

Attachments

#26 ·
Dat ding begint er geweldig uit te zien. Hoeveel pk is die planetaire opstelling waard en hoeveel pk heb je? Ik heb daar veel naar gekeken, maar het zou de pk die ik produceerde niet aankunnen. Gebruik je een koppeling of heeft die planetaire opstelling een neutraal?